Torskerogn på 3 måder

torskerogn

De fleste af os kender torskerogn som pålæg: skåret i skiver og lagt på et stykke rugbrød, sammen med oceaner af remoulade.

Men, der er mange andre muligheder i den sunde torskerogn. Hvad med at prøve de her tre eksempler?

alle opskrifter er til en person.

Torskerognsdip, med gulerødder og chili tortilla:

100 gr torskerogn og 50 gr skyr røres sammen. Tilsæt, salt, peber, tabasco, citronsaft og evt smokey chipotle (fra heins) efter humør (jeg kan bedst lide den har lidt bid).

serveres i et glas, sammen med 200 gr gulerødder i stænger, og en chili tortilla, skåret i trekanter.

Spidskålssalat med torskerognscreme og avocado:

100 gr torskerogn røres sammen med 20 gr olie (jeg foretrækker en hjemmelavet hvidløgsolie) et par spsk citron og en smule dild. Dette kan gøres i god tid – den vinder kun ved at stå og trække.

Spidskål og iceberg snittes fint. En halv avocado udstenes og smøres med citronsaft.

30 gr rugbrød ristes og skæres i tern.

Det hele anrettes på en tallerken og drysses med 10 gr ristede græskarkerner, og evt lidt rød peber.

BEMÆRK: Fedtprocenten er høj i denne opskrift, men sørger du for at bruge en god og sund olie er det ikke et problem.

Stegt torskerogn med kold sauce og æg:

100 gr torskerogn steges på en oliesmurt pande.

100 gr skyr røres med 1 spsk kapers og 2 spsk hakkede cornichoner. Smages til med salt, peber og citronsaft.

1 kogt æg pilles og skæres i både. 30 gr rød peber snittes.

anrettes på en tallerken.

Jeg synes denne ret er virkelig god som aftensmad, med kogte kartofler til.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s